Ogródek przyszkolny

W szkołach uprawiajmy warzywa, nie kwiaty

przez Agnieszka Synowiec

„W ogródkach szkolnych uprawiajcie warzywa, nie kwiaty!” – taki slogan przeczytałam rok temu na internetowym memie. I bardzo mi się spodobał. Niestety nie był po polsku, co natchnęło mnie, żeby o tym napisać i może zachęcić nauczycieli do zakładania ogródków warzywnych przy szkołach lub przedszkolach. Bo ta praca jest pożyteczna, i daje dzieciakom naprawdę dużo frajdy! Skąd to wiem? Widziałam takie inicjatywy za granicą i obserwuję prężnie rozwijający się trend „zielonych szkół”! Dzieci lubią „grzebać” w ziemi. Można to naprawdę z pożytkiem wykorzystać. Radość z „wyhodowania” własnej marchewki jest o wiele większa, niż radość ze stawiania babek w piaskownicy.

Od czego zacząć? Od skrzynki wypełnionej ziemią, jedna skrzynka dla jednego malucha. Jego własna, podpisana imieniem, ładnie pomalowana. Najlepiej drewniana. Można nawet opracować cały plan działania:

 

Grafiki: Freepik

Założenie ogródka może być strategicznym zadaniem, w którym dzieci nauczą się: planować i organizować pracę własną, gospodarować przydzieloną powierzchnią, samodzielnie podejmować decyzję (wybierając z palety dostępnych nasion i sadzonek), nazywać gatunki roślin, myśleć przestrzennie, obliczać, operować pojęciami ilość i objętość, gospodarować odpadami roślinnymi i kuchennymi (produkcja kompostu). Ale przede wszystkim nauczą się szanować środowisko i jego zasoby.

Na stronie eartheasy znalazłam nasiona/sadzonki warzyw szczególnie przydatne dla dzieci:

  • Słonecznik
  • Sałata
  • Rzodkiewka
  • Fasola szparagowa
  • Pomidorki koktajlowe
  • Marchewka
  • Ziemniaki
  • Dynia

Jest bardzo wiele inspirujących pomysłów, np. ogródki w oponie, wypełnione ziemią, wysiane warzywami. Opony nagrzewają się słońcem, przyspieszając wzrost roślin. Lub uprawa pojedynczych nasion np. w puszkach czy przepołowionych plastikowych butelkach napełnionych ziemią. Takie mini-ogródki, skomponowane z kilku puszek można ustawiać np. na parapecie w klasie. Ciekawe pomysły są dostępne m. in. na stronie Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa FAO.

Autor: Agnieszka Synowiec
Screenshot of Music Academy

Dr inż. Agnieszka Synowiec, adiunkt w Katedrze Agrotechniki i Ekologii Rolniczej, UR w Krakowie. Zajmuje się oddziaływaniami allelopatycznymi pomiędzy roślinami uprawnymi i chwastami oraz odpornością chwastów na herbicydy.

comments powered by Disqus

Wróć

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies). Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. czytaj więcej